DE ZONEN VAN HIPPOKRATES
gezondheid, ziekte, behandeling en genezing in de reguliere geneeskunde en in de klassieke homeopathie
Verslag van de lezing gehouden op de jaarlijkse themadag van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken
31 oktober 1998
Ik ben blij dat ik van het bestuur de gelegenheid heb gekregen om iets over mijn boek De zonen van Hippokrates te vertellen. Voor de mensen die de recensie in ?t Prikje nog niet hebben gelezen: het is geen doktersroman van voor onze jaartelling. De subtitel luidt dan ook: gezondheid, ziekte, behandeling en genezing in de reguliere geneeskunde en in de klassieke homeopathie.
De Griek Hippokrates was de beroemdste geneesheer uit de oude tijd en leefde zo'n viereneenhalve eeuw voor Christus. Hij wordt als de vader van alle geneesheren beschouwd, zowel van die in de reguliere als in de alternatieve geneeskunde.
Voordat ik op de inhoud inga, wil ik mezelf aan u voorstellen en iets vertellen over hoe het boek is ontstaan. Ik ben geen arts en geen homeopaat. Ik heb electronica gestudeerd aan de Technische Universiteit in Delft, waarmee ik maar wil zeggen dat het raar kan lopen in het leven.
Een jaar of 13 geleden kreeg ik klachten die niet verholpen konden worden in de reguliere geneeskunde. Ik kwam bij een klassiek homeopaat terecht die mij er wel vanaf hielp. Omdat ik nu eenmaal wil weten waarom en hoe iets werkt, heb ik een cursus van 1,5 jaar gevolgd om in acute situaties zelf homeopathische middelen te kunnen inzetten. Daardoor heb ik een bepaalde overtuiging op het gebied van gezondheid en ziekte gekregen.
Het was juli 1993. Op een avond zag ik op de TV een themaprogramma waarin een medicus beweerde dat alternatieve geneeskunde gevaarlijk en schadelijk is voor de volksgezondheid en waarbij de reguliere geneeskunde als enig juiste behandelingsmethode werd aangeprezen. Hij boorde alles wat niet-regulier was met zo'n vanzelfsprekendheid de grond in, dat ik met een rood aangelopen hoofd het programma heb uitgekeken. Die man had kennelijk nog nooit met kritische blik naar zijn eigen vakgebied gekeken. Ik besloot deze mijnheer een flinke brief te schrijven en dat is dus volledig uit de hand gelopen.
Ik heb de klassieke homeopathie naast de reguliere geneeskunde gezet. Maar om dat een beetje aannemelijk te maken voor een fanatieke medicus, heb je een hoop uit te leggen. Je moet de weg er naar toe plaveien en waar kun je anders beginnen dan bij de uitgangspunten van de reguliere geneeskunde. Wanneer je dan de uitgangspunten van de alternatieve geneeskunde ernaast zet, wordt het o zo duidelijk dat de reguliere arts de patiënt eigenlijk maar voor de helft behandelt, nl. alleen op het lichamelijke, zichtbare, meetbare vlak. Terwijl de alternatieve genezer (in het algemeen) behalve het lichaam ook de onstoffelijke ziel en de geest van de mens bij de behandeling betrekt. U zult waarschijnlijk denken dat de psychiater en psycholoog dat toch ook doen, maar vergis u niet, ook zij zijn het erover eens dat de ziel en de geest van de mens iets chemisch is dat in de hersenen zit; iets wat je met een elektrisch stroompje of met medicijnen kan besturen.
Volgens mij is het nauwelijks vol te houden dat de mens alleen maar een chemische fabriek is, die alleen maar uit mineralen bestaat. Kunt u zich zo'n fabriek voorstellen? Je stopt bij iedereen hetzelfde eten in en toch zijn we allemaal verschillend. De één produceert prachtige schilderijen, maar heeft twee linker handen; een ander kan alles maken wat hij ziet, maar heeft totaal geen gevoel voor artistieke zaken; en weer een ander bedenkt geniale theorieën over het ontstaan van de aarde en de mensheid. Wel een ongelooflijke vreemdsoortige chemische fabriek. Ja maar, zo zegt men, dat zit ?m in de genen. Maar dat lost het probleem niet op. Je hebt het dan alleen een naam gegeven. De vraag waarom mensen zo van elkaar verschillen, heb je er echt niet mee verklaard. Als wij werkelijk uitsluitend uit mineralen zouden bestaan, waarom voldoen wij dan niet aan de wetten die in de mineralenwereld gelden? Waarom kan een mens ziek worden en doodgaan en een mineraal niet? Waarom ontbinden we nu niet met z'n allen? Als wij zouden gehoorzamen aan die wetten, dan zouden wij nu acuut tot ontbinding over moeten gaan. Kennelijk zijn er in ons krachten aanwezig die voorkomen dat we ontbinden. Zonder zweverig te worden, gaat het boek uitgebreid in op wat die krachten met gezondheid en ziekte te maken hebben. Ik kan u verzekeren dat u dat nog in geen enkel ander boek bent tegen gekomen.
Als we dan iets weten over gezondheid en ziekte, is de volgende stap natuurlijk om te kijken hoe ziekten in de reguliere geneeskunde en in de klassieke homeopathie worden behandeld en voordat je het weet, ben je beland bij het inenten tegen kinderziekten en in dit gezelschap moet ik daar natuurlijk iets over zeggen.
Ik mag aannemen dat de meesten van u zich wat ongelukkig voelen met het huidige inentingsbeleid, met de vanzelfsprekendheid van het inenten. Ik heb niet alleen geprobeerd om in het boek uw gevoelens onder woorden te brengen, maar ook om argumenten aan te voeren waarom kinderen soms doodziek worden van een inenting of er soms blijvende schade van ondervinden.
Als je naar de statistieken kijkt, is er geen twijfel mogelijk: Het vaccineren is een zegen voor de mensheid. Kijkt u maar even mee.
In het boek Immunologie: Het menselijk afweersysteem is de volgende tabel opgenomen.
Deze tabel laat de daling van het aantal ziektegevallen zien, in de USA, dankzij vaccinatie. Dat ziet er toch indrukwekkend uit. Laten we even ingaan op de mazelen en dat in een grafiekje zetten.
Wie schetst echter mijn verbazing toen ik in Vaccinatie en Immunisatie ongeveer dezelfde getallen tegenkwam, maar met een heel ander verhaal erbij.
In 1958 in de Verenigde Staten circa 800.000 gevallen van mazelen.
In 1962 was het aantal gevallen gedaald tot 300.000.
In 1963 is men gestart met het inenten. Vier jaar lang heeft men een vaccin gebruikt (gedood mazelenvirus) dat daarna is afgeschaft, omdat men constateerde dat het niet werkte (nu gebruikt men een levend, afgezwakt virus).
In diezelfde periode (1963-1967) daalde het aantal gevallen van mazelen met bijna nog eens 300.000. Een daling (zonder het gebruik van een werkzaam vaccin) van meer dan 99%.
Van die 99,84% ?dankzij' het inenten, blijft dus minder dan 0,84% over!
De afname heeft zich gewoon doorgezet, ook na introductie van de inenting tegen mazelen. Je kunt je dus afvragen waarom de afname die al 26 jaar aan de gang was zonder inenting, nu ineens na 1967 uitsluitend aan het inenten te danken zou zijn. Waarmee ik maar wil zeggen dat zelfs die 0,84% nog twijfelachtig is.
Maar dit is nog niet alles. Weer een ander boek What doctors don't tell you, bleek het verhaal compleet te maken.
1983 blijkt dus ?toevallig' net het jaar zijn waarin het aantal gevallen van mazelen minimaal was, nl. die 1440. Want sinds 1983 is het aantal gevallen van mazelen in de Verenigde Staten, ondanks het vaccineren, weer gestaag toegenomen tot aan 27.672 gevallen in 1990, het laatste jaar dat hierover statistieken beschikbaar waren.
Het plaatje is compleet. Voor veel kinder- en infectieziekten blijken dit soort grafieken er hetzefde uit te zien. Ze waren allemaal al aan het afnemen, voordat de vaccinatie ertegen werd ingevoerd. En over de toename ondanks vaccinatie en zelfs door vaccinatie (zoals bij polio in Amerika), wordt niet gesproken, tenzij men er echt niet onderuit komt (zoals bij kinkhoest in Nederland).
Het publiek, de overheid en de medische wereld zelf, worden door tabellen, zoals in het eerste plaatje, volkomen verkeerd voorgelicht. Want vergis u niet, ook artsen zelf zijn hier het slachtoffer van. Het is tenslotte bemoedigend als je als arts in vakliteratuur leest, dat de mensheid zoveel baat heeft bij vaccinatie. Het stimuleert je om daar vooral mee door te gaan.
Tot zover de statistieken.
Hoe komt het nu dat sommige kinderen zo ontzettend heftig kunnen reageren op een inenting? Daartoe ga ik u het volgende plaatje laten zien.
U ziet water, twee dijken met vee ertussen en een groep mensen. De waterkering is te vergelijken met ons afweersysteem.
water - bacterie/virus
waker - huid
slaper - slijmvliezen
bloed - de mensen die gewaarschuwd worden en actie ondernemen tegen het dreigende gevaar
Het water stijgt: de huid kan de ziekmakende indringer niet tegenhouden.De mensen worden gewaarschuwd en nemen maatregelen.Het water stijgt verder: de slijmvliezen zijn niet in staat de ziekmakende indringer tegenhouden.
De mensen worden gealarmeerd en het rampenplan wordt uitgevoerd. Komt het water nu nog verder dan is men er klaar voor. Men heeft de tijd gekregen om de noodzakelijke voorbereidingen te treffen.
Laten we zeggen dat een natuurlijke besmetting op deze manier verloopt. De vergelijking gaat natuurlijk op veel punten mank, maar dat doet er even niet toe.
Bij vaccinatie overstroomt plotseling het gebied achter de slaper zonder dat de mensen van te voren gewaarschuwd zijn. Er worden wel maatregelen genomen die een beetje lijken op de maatregelen bij een gewone overstroming, maar de zorgvuldigheid ontbreekt en door het gebrek aan een goede voorbereiding is de schade veel groter.
Vertaald kun je zeggen dat de reactie van ons afweersysteem op een natuurlijke besmetting een andere is dan die op een onnatuurlijke, geforceerde besmetting t.g.v. vaccinatie.
Conclusie is dat de opgebouwde immuniteit t.g.v. een natuurlijke besmetting een andere is dan die t.g.v. het inspuiten van een vaccin.
Vaccinatie tegen mazelen beschermt je dus niet tegen mazelen, maar tegen iets dat wellicht veel lijkt op mazelen. Dit verklaart ook de constatering dat de kinderziekten soms gewoon komen en gaan zonder zich iets van de inentingen ertegen aan te trekken. De vaccins brengen natuurlijk wel degelijk iets teweeg in ons lichaam; iets zeer onnatuurlijks.
Laten we eens kijken naar iemand die op de natuurlijke manier ziek wordt. Door leefomstandigheden, in de meest brede betekenis van het woord (lichamelijke en geestelijke indrukken, lichamelijk en geestelijk voedsel), ontwikkelt iemand een bepaalde constitutie. De constitutie is de kwaliteit van het afweersysteem en de zelfgenezingskracht op een bepaald moment. Die constitutie kan inhouden dat we vatbaar zijn voor ziekten, maar desondanks worden we niet overal ziek van. We blijken alleen gevoelig voor één bepaalde bacterie of virus, we zijn heel selectief vatbaar. Een kind heeft bv. een mazelenconstitutie ontwikkeld. Een bepaalde verstoring tijdens die constitutie (natuurlijke besmetting, letsels, ongewone geestelijke belasting, ongewoon voedsel), kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Het lichaam gaat noodgedwongen symptomen produceren, die horen bij de constitutie van dat moment: de mazelen.
Het kind heeft dus niet de griep gekregen, omdat het buurmeisje de griep heeft, maar het kind krijgt de wel de mazelen, omdat het in die periode alleen vatbaar is voor de mazelen en niet voor andere ziekten. In de praktijk liggende zaken wat complexer, maar de tijd ontbreekt om daar dieper op in te gaan.
Indien een kind ondervoed is, gebrek heeft aan bepaalde vitamines, een hele slechte conditie heeft, kan het voorkomen dat een kinderziekte niet gewoon doorlopen wordt, maar dat er zich complicaties voordoen. Dat is een teken dat het afweersysteem en de zelfgenezingskracht het niet alleen aankunnen, ze zijn verzwakt door die bepaalde levensomstandigheden en de ziekte krijgt een abnormaal verloop.
Een vergelijkbare situatie wordt opgeroepen als een kind ingeënt wordt tegen mazelen, terwijl ze op dat moment een mazelenconstitutie heeft. Het afweersysteem dat supergevoelig is juist voor het mazelenvirus, krijgt nu het mazelenvaccin voor de kiezen. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurt? Paniek van binnen.
Je zou het kunnen vergelijken met het voorbeeld van die overstroming. Door die mazelenconstitutie, waardoor het kind de ziekte a.h.w. al in zich draagt, staat het kind al in een meter water en krijgt door die inenting daar nu een metertje bovenop. In zo'n situatie kan het kind zeer heftig reageren op dat vaccin, met soms zeer ernstige symptomen. Abnormale ziektesymptomen kunnen naar buiten komen, die veel lijken op de complicaties, waarvan men beweert dat het vaccin het kind ertegen zou moeten beschermen: hersenirritatie, hersenvliesonsteking, enz. U heeft er vast wel eens over gelezen. Tot zover de reacties op inentingen.
In het boek zult u tevergeefs zoeken naar het antwoord op de vraag of u als ouder uw kinderen wel of niet moet laten inenten. Dat antwoord kan geen enkel boek of schrijver of wie dan ook, geven. De verantwoordelijkheid van dat besluit hoort bij u als ouder te liggen en niet bij de overheid, niet bij de medicus en ook niet bij de zorgverzekeraar. Het boek kan daarom alleen een rol spelen bij het verkrijgen van inzicht en het vormen van een mening. Aan dat inzicht kunt u autoriteit ontlenen. Daarna zult u als ouders zelf de moed moeten verzamelen om die eigen autoriteit in strijd te gooien.
Sylvia Ankum heeft de uitspraak gedaan: "Eindelijk een boek dat de problemen rond vaccinatie nu eens vanuit een brede basis aanpakt". Ze heeft dat gezegd, omdat het bewust worden van het twijfelachtige nut en de risico's van vaccinatie, niet alleen ontstaat door de vele, soms schokkende, voorbeelden, maar eigenlijk veel meer door de nieuwe manier waarop er in het boek tegen gezondheid en ziekte wordt aangekeken.
U kunt in het boek bv. lezen dat we helemaal niet ziek worden van virussen of bacteriën (ondanks dat ik dat in het voorbeeld met die dijken wel even heb aangenomen). Als dat namelijk wel zo zou zijn, dan zouden we allemaal per definitie ziek worden als we met ziekmakende micro-organismen in aanraking zouden komen. Maar er zijn miljoenen ziekmakende bacteriën en virussen in ons en om ons heen waar we toch niet ziek van worden. Voordat we merkbaar ziek worden, zijn we door onze specifieke contstitutie selectief vatbaar voor alleen die ene ziekte. Wanneer we dan die ene ziekte krijgen, wanneer we symptomen gaan produceren, dan pas verschijnt de bacterie of virus die bij die ziekte hoort. Die selectieve vatbaarheid is dus de ziekte. En die vatbaarheid is er veel eerder dan die bacterie of virus. Die kleine beestjes zijn dus niet de oorzaak, maar het gevolg van de ziekte. Het bestrijden van de bacterie (met antibiotica) of virus (waartegen geen enkel medicijn bestaat) en denken dat je dan de ziekte hebt overwonnen, is daarom een illusie.
Na het doormaken van een bepaalde (kinder)ziekte ben je van die vatbaarheid ervoor af, je bent ervan genezen. Dus, iemand wordt door omstandigheden steeds zieker en creëert daardoor een selectieve vatbaarheid, maar het is nog niet merkbaar. Het lichaam kan het intern nog allemaal bijregelen. Maar dan wordt het te gortig, er moet genezen worden. Het lichaam neemt maatregelen en produceert symptomen: het genezingsproces is begonnen en wij zeggen dan dat je ziek bent. Het is dus noodzakelijk is om af en toe eens ziek te worden. Je bent dan namelijk bezig om ergens van te genezen. Bovendien leren het afweersysteem en de zelfgenezingskracht vechten en ze worden er sterker van.
De juiste genezende behandeling bij (kinder)ziekten is er dus een die de zelfgenezingskracht zo sterk maakt dat het lichaam zichzelf kan genezen.
Een medicijn mag dus helemaal niet genezen. Een medicijn zou alleen de zelfgenezingskracht moeten stimuleren, zodat het het lichaam zichzelf kan genezen en dat is nu precies wat er in de (klassieke) homeopathie gebeurt, zonder overigens de andere alternatieven tekort te willen doen. De klassieke homeopathie wordt pas in het laatste deel van het boek behandeld. Want eenmaal daar aangekomen, hoeft er helemaal niet meer uitgelegd hoeft te worden waarom je (kinder)ziekten, en in het algemeen ?symptomen', homeopathisch zo goed kunt behandelen. De meest logische weg er naar toe is dan al geplaveid. In het deel over homeopathie kan er daarom uitgebreid aandacht worden besteedt aan hoe het komt dat homeopathie werkt en wat er op het energetische niveau gebeurt na het innemen van een gepotentieerd geneesmiddel. Ook hiervan kan ik u verzekeren dat u die beschrijving nog in geen enkel ander boek heeft kunnen lezen.
Het boek bevat veel uitleg en veel argumenten. U zou er anderen dus flink mee om de oren kunnen slaan. Hoewel het boek er stevig genoeg voor is en de overtuigingskracht van een klap ermee groot zal zijn, is dat toch niet de bedoeling. Het blijkt dat argumenten zelden iemand overtuigen op het gebied van het gevoel. Iemand de juiste vragen stellen, heeft een veel groter effect. Ik hoop daarom dat u na het lezen van het boek nog voldoende vragen heeft waar u zelf mee aan de slag kunt.
Gezien de soms schokkende voorbeelden en de nieuwe inzichten, wens ik u behalve veel leesplezier, ook veel verontwaardiging en verbijstering toe. Het uiteindelijke doel is tenslotte een mensvriendelijke geneeskunde en vooral de bewustwording hoe en door wie we ons laten behandelen.
Ik dank u voor uw aandacht